Nieuwsbrieven

Voorafgaand aan het evenement zijn diverse nieuwsbrieven gemaakt en verzonden. Graag nalezen?

Nieuwsbrief 1 Nieuwsbrief 5
Nieuwsbrief 2 Nieuwsbrief 6
Nieuwsbrief 3 Nieuwsbrief 7
Nieuwsbrief 4 Nieuwsbrief 8

Alle foto’s staan online

Alle foto’s van 5 mei kunt u terugvinden op de fotopagina. We kijken terug op een gigantisch waardevol evenement. Geniet na van de prachtige afbeeldingen die zijn gemaakt!

Klik hier voor de fotopagina.

Prachtige erebogen langs Oude Rijksweg

Afgelopen zaterdag werd er hard gewerkt door alle buurtschappen om de erebogen op te zetten langs de Oude Rijksweg. Wat een teamwork! ’s Avonds de opening hiervan. Bekijk de prachtige foto’s die gemaakt zijn!

Klik hier voor de foto’s van Yorben de Lange en hier voor de foto’s van Jaco Hoeve.

Opening erebogen aanstaande zaterdag

Op zaterdag 22 april om 19.00 uur opent Burgemeester Jan ten Kate samen met Alie en Mattie Stegeman de bogen langs de Oude Rijksweg. Ze nemen een kijkje bij iedere boog en beginnen bij De Lichtmis.

Aanstaande zaterdag, 78 jaar na de bevrijding, zal de streek van Rouveen opnieuw omgetoverd worden tot hetzelfde decor. Buurtschappen en keetjongeren bouwen op 10 verschillende locaties erebogen. Langs ‘de streek’ zal het een drukte van belang zijn.

Klik hier voor een oude en unieke filmopname van Rouveen in het bevrijdingsjaar 1945. Deze beelden zijn destijds gemaakt door de lokale dominee Van den Hoek. Ook toen was de Oude Rijksweg versierd met bogen. Het materiaal is nu in het bezit van filmer Freek Fridrichs uit Staphorst. De beelden zijn ook te zien in de documentaire ‘Duutsers’, die op 4 mei wordt uitgezonden bij de EO op NPO2. Daarnaast maken de beelden ook onderdeel uit van het evenement ‘Het Grootste Vrijheidskoor van Nederland’ op 5 mei 2023.

Enorm kinderkoor oefent

Afgelopen maandagavond 17 april kwamen zo’n 325 kinderen naar de grote monumentale Hervormde kerk in Rouveen om te oefenen voor het Grootste Vrijheidskoor van Nederland. In Rouveen wordt op 5 mei een groot vrijheidsevenement georganiseerd. Ook de kinderen maken onderdeel uit van dat enorme openluchtevenement op het plaatselijke Kerkplein. Klik hier voor prachtige foto’s van deze eerste oefenavond.

Foto Yorben de Lange

Oefenavond 13 april

Wat een opkomst deze tweede oefenavond! Een prachtige massale volkszang onder begeleiding van alle musici. We kijken uit naar 5 mei! Foto’s van deze avond terugkijken? Klik hier.

Foto Jaco Hoeve

Eerste oefenavond

De eerste oefenavond was een groot succes!

Fijn dat er zoveel mensen aanwezig waren. Jong en oud, zowel uit eigen dorpen als daarbuiten. En wat klonk het al geweldig! Ook in de media heeft u dat kunnen lezen. foto’s terugkijken? Klik hier!

Hieronder vindt u de linkjes naar de nieuwsartikelen over deze oefenavond. We hopen iedereen graag weer terug te zien op de tweede oefenavond, donderdag 13 april.

Verslag RTV Oost    |    Verslag Meppeler Courant

Foto Nico Post

Het Grootste Vrijheidskoor van Nederland

Hoe geweldig zal dat klinken! Wie doet mee? Kom oefenen voor de massale volkszang onder leiding van Johan Bredewout. Op donderdag 30 maart en 13 april bent u van harte welkom in De Levensbron, Esdoornlaan 3 in Rouveen. De oefenavonden beginnen om 19.00 uur tot ongeveer 19.45 uur. Inloop vanaf 18.30 uur. Aanmelden niet nodig, wij zien u graag! Thuis alvast oefenen? Download de samenzangliederen hier.

Tijdens het evenement op 5 mei treden muzikanten, solisten en koren op. Maar we willen ook graag Het Grootste Vrijheidskoor van Nederland worden! Hoe? Als publiek vormen we samen een groot koor, waardoor een massale volkszang ontstaat. Op het Kerkplein in Rouveen! Op 5 mei neemt u plaats tussen het publiek en bent u onderdeel van de volkszang. We verwachten buitenlandse gasten en daarom zingen we Nederlands- en Engelstalige liederen. Deze liederen passen bij de verschillende onderdelen in het programma. We gaan voor kwaliteit en daarom willen we oefenen. Kunnen we op u rekenen?

Natuurlijk hebben we naast muziek en zang nog vele andere onderdelen op het programma staan voor 5 mei. Mis het niet!

Kinderkoor

Ruim 300 aanmeldingen! Geweldig! De oefenavonden zijn op 17 en 24 april. Vanwege het enorme aantal wijken we uit naar een andere locatie. Ouders krijgen hierover zo spoedig mogelijk bericht  –> Klik hier voor meer informatie.<–

‘Samen vieren, herdenken en doorgeven door het delen van indrukwekkende verhalen, beelden en muziek. Wat geweldig dat het Kerkplein in Rouveen hier vrijdag 5 mei het decor voor mag zijn.
Vanaf deze plek wil ik dan ook graag mijn complimenten uitspreken aan iedereen die dit mogelijk maakt. Het tekent de betrokkenheid en saamhorigheid van onze samenleving. 5 mei ben ik erbij. Ik hoop u te ontmoeten!’

Jan ten Kate – burgemeester van Staphorst

(foto Gemeente Staphorst)